Nyheter Husvagn.se

Campingplatserna stod för hälften av övernattningarna

Husvagn.se 2020-10-30

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Trots att den rådande pandemin minskat antalet internationella campinggäster har desto fler svenskar valt att turista på hemmaplan och därmed hjälpt campingbranschen plocka allt fler marknadsandelar inom turismen.

Sommaren 2020 blev inte som någon annan sommarsäsong för Sveriges campingplatser. Normalt står internationella gäster för mer än 25 procent av beläggningen och stängda gränser drabbade många destinationer i Sverige hårt. På flera håll mildrades dock effekterna av färre internationella gäster av ett ökat inhemskt resande. En nyligen genomförd undersökning av branschorganisationen SCR Svensk Camping visar att variationerna i beläggning aldrig har varit så här stora i Sverige.

I år har intresset för Sverige som resmål varit stort och många nya gäster har valt att uppleva Sverige med campingplatsen som bas. En tredjedel av campingplatserna uppger att de har ökat beläggningen av svenska gäster med 10 procent eller mer under perioden juni-aug. Siffror från SCB/Tillväxtverket visar också att under juni och juli var 50 procent av alla turistövernattningar i

Sverige på en campingplats.

- Årets sommarsäsong blev väldigt varierad. Medan vissa destinationer går mot ett nytt rekordår har andra förlorat mer än 50 procent av volymen. En generell prognos för helåret ger därför en orättvis bild, men utifrån vad vi vet idag kan vi nog räkna med att gästnätterna minskar med 20-25 procent i år. Även om detta är tillfälligt så kan konsekvenserna blir stora för den enskilda företagaren, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

Reseavrådan för internationella gäster och stängda aktiviteter, som exempelvis nöjesparker, är de främsta orsakerna till minskningen. Sveriges turismintäkter från internationella campinggäster uppgår under ett normalår till cirka 2 miljarder SEK.

- Vi är väldigt tacksamma och glada för alla de nya gäster som upptäckt Sverige och svensk camping i år. Det är också glädjande att försäljningen av husvagnar och husbilar går så pass bra. Det bådar gott för framtiden och återgången till ett normalläge, säger Peter Jansson.

Det stora intresset för att resa i Sverige märktes inte minst på trafiken på SCR:s Camping.se. Under juni-augusti ökade antalet svenska besökare med 9 procent och under augusti med hela 34 procent. Motsvarande siffra på husvagn.se är en ökning med hela 27% mer trafik i år jämfört med sommaren 2019.

- Nu gäller det att blicka framåt. På många håll i Sverige fick vi en bra avslutning på sommaren och camping- och outdoortrenden är stark i hela Europa. Det gäller att Sverige inte tappar närvaron internationellt. Campingplatserna är motorn för den internationella sommarturismen utanför storstäderna och vi måste finnas med när Europa planerar semestern 2021, säger Peter Jansson.

Fler nyheter

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.